OĽaNO a Nova idú do volieb spoločne, a preto jedna strana nesie zodpovednosť za sponzorov strany druhej. Obyčajní i neobyčajní voliči majú právo na informácie o tom, akí podarení mecenáši stoja za tandemom Matovič – Lipšic.
V roku 2012 darovali strane Nova tučné sumičky páni Miroslav Lopata a Miroslav Švec. Prvý 28 tisíc €, druhý 22 tisíc €, teda dohromady 50 litrov. Lopata so Švecom spolu vlastnia firmu Premier Consulting. Na prvý pohľad všetko v poriadku, Nova si dokonca vyvesila mená darcov na svoju stránku. Problém je v tom, že mecenáši Lopata a Švec sú rovnakí lapaji ako sponzori Smeru, len sa hrajú s číslami, ktoré majú o jednu nulu menej. Princíp je však ten istý a proti týmto neduhom páni Igor Matovič a Daniel Lipšic bojujú. Ale iba ústami.
Kto sú sponzori OĽaNO-Nova
Premier Consulting sa zaoberá poradenstvom v oblasti čerpania eurofondov. Ide o asi najväčšiu firmu v odbore, od roku 2003 riadila okolo tisíc projektov v celkovej hodnote 285 miliónov €. Lenže v roku 2013 sa páni majitelia Lopata a Švec rozhodli, že pri eurofondoch už nebudú len asistovať, ale aj čerpať. Za týmto účelom vytvorili schému občianskych združení a firiem, za akú by sa nemusela hanbiť ani sicílska rodina, skúsená v prepieraní peňazí akéhokoľvek pôvodu.
Štyria obchodní zástupcovia Premier Consulting založili a 28. januára 2013 zaregistrovali štyri občianske združenia v štyroch rôznych regiónoch Slovenska (Horný a Dolný Zemplín, Liptov a Podunajsko). Detaily uvádzam na nižšie priloženej grafike.
Päť respektíve štyri dni pred zaregistrovaním občianskych združení vznikajú aj dve nové firmy. Volajú sa Creasoft a Modern media. Ich jediným majiteľom je Marcel Moravčík, právny zástupca firmy Premier Consulting a spolužiak jedného jej spolumajiteľa Miroslava Lopatu.
Kšeft sa začína
Štyri občianske združenia sa rozhodli, že chcú propagovať slovenské regióny a požiadali o čerpanie eurofondov z Programu rozvoja vidieka, ktorý má medzi prioritami aj rozvoj cestovného ruchu. Pôdohospodárska platobná agentúra pridelila každému zduženiu cca. 80 tisíc € (dohromady 320 tisíc €). Keďže išlo o verejné zdroje Európskej únie, museli na všetky nákupy organizovať verejné súťaž.
Žiaden problém, občianske združenia vedeli, na koho sa obrátiť. Všetky štyri nepochybne iba čistou náhodou oslovili firmu Premier Consulting aby im zorganizovala tender na nákup počítačov a tvorbu web stránok. Takže Premier Consulting požiadal seba samého, aby urobil tender pre seba samého. Ale tým sa šialenstvá ešte nekončia.
Štyroch akože nezávislých tendrov sa zúčastnili dohromady tri firmy. V dvoch firma T-Mapy a Creasoft a v dvoch T-Mapy a Modern Media. Kto môže vyhrať tender, ktorý organizuje Premier Consulting pre Premier Consulting? No predsa Premier Consulting! Teda firmy Creasoft a Modern Media, ktorí vlastnil právny zástupca Premier Consulting pán Marcel Moravčík.
Zmanipulovaný tender
Keďže išlo očividne o nehorázny podvod, prípad si všimli Aliancia Fair Play aj Transparency Internationa. Peter Kunder z Aliancie Fair Play označil súťaž za vyložene diskriminačnú. A mal na do veľmi dobré dôvody. Kým si vysvetlíme prečo, znova si zopakujeme, že celú túto podvodnícku schému vymysleli sponzori OĽaNO-Nova a majitelia Premier Consulting Miroslav Lopata a Miroslav Švec.
Aby mohli tendre vyhrať nastrčené firmy Creasoft a Modern media, musel Premier Consulting vsunúť do podmienok súťaže diskriminačné podmienky. Urobil to jednoducho, tvorbu web stránok spojil s podmienkou, že dodávateľ musí byť schopný vyrobiť aj letecké snímky. Ponechajme bokom fakt, že niečo také bolo úplne zbytočné. Keď už však chceli mať na zjavne predražených stránkach letecké snímky, mohli každý tender rozdeliť na dve samostatné súťaže: jednu na tvorbu stránok, druhú na dodávku leteckých snímok. Ale potom by Premier Consulting nezarobil a to tu práve išlo.
Do všetkých štyroch tendrov sa prihlásila aj firma T-MAPY. Na rozdiel od schránkových firiem Creasoft a Modern media, ktoré sú dnes už v likvidácii, táto spoločnosť pôsobí na trhu už do roku 1992. Spoločnosť T-MAPY bola z tendrov vylúčená.
Vyjadrenia expertov
Ján Gašpárek z MAPA Slovakia Digital uvažoval o prihlásení sa do tendra. V médiách vyhlásil, že zhotovenie leteckej fotografie je možné vykonať viacerými spôsobmi. Preto je podľa neho požiadavka, aby uchádzač deklaroval počas súťaže spôsobilosť leteckého personálu jednoznačne diskriminačná.
Petr Lněnička z českej firmy 2 M STUDIO, ktorá v tejto oblasti pôsobí už roky, vyhlásil, že nezaznamenal výberové konanie, kde by boli web a fotky takto spojené. Ako príklad uviedol obstarávania pre vytvorenie propagačného portálu Karlovarského kraja. Tu prebehli dve súťaže – jedna na vytvorenie samostatnej stránky a druhá na dodanie fotiek a videa.
Vyjadrenia expertov dokazujú, že sponzori OĽaNO-Nova postupovali ako všetci ostatní podvodníci, ktorí sa chcú nabaliť na verejných zdrojoch. O tom však Daniel Lipšic a Igor Matovič necudne mlčia.
Koniec prvej časti
V tendri sa objavili aj ďalšie právne špeciality, hodné majstrov podvodného remesla. Rozoberať ich nemá význam, pretože aj bez toho je jasné, že tak ako niektoré záujmové skupiny kradnú napríklad v zdravotníctve, o rovnaký druh nekalej činnosti sa pokúsili sponzori OĽaNO-Nova.
O pochybných mecenášoch tohto spolku si povieme viac v druhej časti tohto blogu. Dovtedy prajem príjemné čítanie. 🙂
Už dávno je známe že Matovičova ...
A čo na to Psychomatovič, veľká ...
Celá debata | RSS tejto debaty